divendres, 18 de desembre del 2015

GR-1 (ETAPES 2-3)

Si amb la primera etapa creuàvem de Nord a Sud la serra del Montsec, amb aquestes dues etapes fem un recorregut Oest-Est de tota la serralada en territori català. En l'etapa 2 resseguim pel peu del vesant sud del Montsec d'Àres, caminem per zones planeres que discorren majoritàriament pel bell mig dels extensos camps de conreus de la vall d'Àger, unint d'aquesta manera el curs de las Nogueres Ribagorçana i Pallaresa. A meitat de camí passem per la població dÀger i poc abans d'arribar al final de l'etapa pel petit poble de l'Ametlla del Montsec. Poc després d'aquesta darrera població deixem els camps de conreu i fins a l'estació d'Âger trobem la part més enrevessada del recorregut, tot el camí està senyalitzat. Una bona baixada ens porta a l'estació d'Àger on trobem la carretera que seguim per una estona fins arribar a la cruïlla de carreteres sobre l'embassament de Camarasa.

La tercera etapa és més agresta, just on finalitza l'anterior un camí comença a enlairar-se per l'aspre vessant del Montsec de Rúbies. De forma sinuosa anem guanyant alçada fins a superar de forma sabia una amplia barra rocosa. Al cap d'amunt i trobem la Pedrera de Meià, una mina a cel obert on antigament s'extreien pissarres litogràfiques que eren utilitzades per a arts gràfiques. A partir d'aquí podem gaudir d'una extensa visió tant cap el sud com de la paret del Pas de Terradets. Arribem al poble abandonat de Rúbies, on trobem la pista que puja de Vilanova de Meià, per sobre nostre podem observar el darrer tram que ens queda per superar fins a la carena, una àmplia canal que ens portarà a la Portella Blanca, punt més alt del recorregut, en aquest punt haurem superat un desnivell de més de 1000 metres. Un cop dalt de la carena tenim una bona visió del Pirineu i de les conques interiors. La part final de l'etapa és ja quasi tota de baixada, inicialment per camí i a continuació per la llarga pista forestal que recorre bona part del vessant nord del Montsec de Rúbies. L'Hostal Roig, punt final és avui en dia un antic mas deshabitat que es troba junt a la carretera que uneix Vilanova de Meià amb la vall de Barcedana i el Port de Comiols

VIDEO         FOTOS E-2         FOTOS E-3            TRAK etapa-2              TRAK etapa-3